is toegevoegd aan uw winkelwagen.
Yoga is al jaren onverminderd populair. Er zijn steeds meer vrouwen die razend enthousiast een of meerdere keren in de week van de yogamat afstappen. Als yoga zelfs na lange tijd nog zo goed voelt, dan moet het ook wel goed voor je zijn, toch? In dit artikel lees je dan ook  5 redenen waarom yoga inderdaad heel goed voor jou is.
 

1.      Yoga helpt tegen stress

Er is vrijwel niemand die geen last heeft van stress en we weten allemaal dat dit op de lange termijn erg ongezond kan zijn. Het is niet altijd mogelijk om de oorzaken van de stress weg te nemen, dus moeten we goede manieren verzinnen om er mee om te gaan. Yoga is wellicht een van de meest veelbelovende manieren om met stress om te gaan. Er wordt al jaren onderzoek gedaan naar yoga als therapie tegen stress, omdat er gebleken is dat yoga de meetbare tekenen van stress vermindert (1). De meeste mensen die last hadden van stress hadden na een periode waarin ze yoga beoefenden betere bloedwaarden dan mensen die dat niet gedaan hadden (2).
 

2.      Yoga zorgt voor een betere nachtrust

Slapeloosheid is voor veel mensen een groot probleem. Als je last hebt van slapeloosheid merk je dat niet alleen de volgende dag, omdat je minder alert en scherp bent. Veel mensen voelen zich ook ’s nachts wanhopig omdat ze niet kunnen slapen.

De laatste jaren wordt er steeds meer gekeken naar yoga als een manier om slapeloosheid tegen te gaan. Uit een onderzoek onder 60 plussers met slapeloosheid is gebleken dat vrijwel alle onderdelen van het slapen beter gingen nadat een groep drie maanden lang aan yoga deed. Ze sliepen sneller in, ze sliepen dieper en voelden zich ook overdag een stuk beter (3). Ook cardio (hardlopen of fietsen) kan je helpen om beter te slapen, maar uit een ander onderzoek is gebleken dat yoga effectiever is dan cardio (4).

Kortom, yoga lijkt een van de beste medicijnen te zijn tegen slapeloosheid.
 

3.      Yoga is goed voor de flexibiliteit

Als je iemand die nog nooit aan yoga heeft gedaan vraagt om een beeld te schetsen van een yogales, dan ziet diegene een zaaltje voor zich met vrouwen die zich in allerlei onmogelijke bochten wringen. Dit beeld van yoga is niet helemaal terecht, maar het klopt wel dat er enige vorm van flexibiliteit vereist is. Het goede nieuws aan yoga is dat je deze flexibiliteit vanzelf ontwikkelt als je ermee begint. Ook als je van jezelf niet zo lenig bent, bijvoorbeeld omdat je altijd aan sporten hebt gedaan waar flexibiliteit niet zo belangrijk was, wordt je leniger. Dit geldt ook als je op latere leeftijd pas aan yoga begint.

Als bonus zorgt yoga voor extra spiermassa, waardoor je meer calorieën verbrandt. Hierdoor kun je makkelijker afvallen.
 

4.      Yoga is goed voor de concentratie

Het is een van de meest lastige tests om te doen. Op het scherm staat het woord ‘groen’ geschreven in blauwe letters. Aan jou de taak om groen te zeggen, en niet blauw. De kans is groot dat je de fout in gaat.

Als je aan yoga doet is de kans een stuk kleiner dat je de fout in gaat. Uit onderzoek is gebleken dat mannelijke studenten de bovenstaande oefening beter uit kunnen voeren als zij aan yoga hebben gedaan (5). Ook op andere vlakken is bewezen dat yoga goed is voor de mentale prestaties. Omdat yoga helpt om de stress te verminderen (zie punt 1), zorgt yoga er ook voor dat de prestaties van studenten op de universiteit verbeteren.

Uit studies met MRI-apparaten is gebleken dat dit yoga helpt om de concentratie te verbeteren doordat de hersenen er daadwerkelijk anders uit gaan zien. Er ontstaan nieuwe verbindingen tussen hersencellen en er komen neurotransmitters vrij die zorgen voor een betere concentratie (6).
 

5.      Yoga maakt je gelukkiger

Alsof alle voorgenoemde voordelen van yoga nog niet voldoende waren; yoga zorgt ervoor dat je je gelukkiger voelt. Ook dit is in verschillende studies bewezen (1,3). Dit geluksgevoel dat yoga veroorzaakt is een combinatie van de verschillende werkingen van yoga. Je hebt minder last van stress, er komen neurotransmitters vrij. Je kunt je beter concentreren, waardoor je meer gedaan krijgt en meer kunt genieten van speciale momenten. Ook de slaapkwaliteit heeft een belangrijke invloed op je geluksniveau. Yoga is allerminst simpel, maar het is waarschijnlijk wel een van de simpelste manieren om gelukkiger te worden.
 

Beginnen met yoga

Wellicht zit je geregeld in een kikkerhouding op de mat en herken je wat je leest. Maar misschien wil je ook wel aan yoga doen, maar zie je er tegen aan om mee te doen met een yoga klasje. De coaches van ProAcademie kunnen je in dat geval op weg helpen met een aantal eenvoudige yogaoefeningen die je zelf eenvoudig kunt uitvoeren zonder dat er een instructrice mee kijkt wat jij aan het doen bent.
 
START VANDAAG  
 

  1. Woodyard, 2011, Exploring the therapeutic effects of yoga and its ability to increase quality of life, geraadpleegd op 22-10-2017 via https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3193654/
  2. Li, 2012, The effects of yoga on anxiety and stress, geraadpleegd op 22-10-2017 via https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22502620
  3. Halpern et al., 2014, Yoga for improving sleep quality and quality of life for older adults, geraadpleegd op 22-10-2017 via https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24755569
  4. Ebrahami et al., 2017, Effect of yoga and aerobics exercise on sleep quality in women with Type 2 diabetes: a randomized controlled trial, geraadpleegd op 22-10-2017 via https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28966742
  5. Raghavendra et al., 2015, Immediate effect of yogic visual concentration on cognitive performance, geraadpleegd op 22-10-2017 via https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26870677
  6. Krishnakumar, 2015, Meditation and Yoga can Modulate Brain Mechanisms that affect Behavior and Anxiety-A Modern Scientific Perspective, geraadpleegd op 22-10-2017 via https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4769029/