is toegevoegd aan uw winkelwagen.

Een haring uit de hand, een lekkerbekje, visstick of een moot zalm. Iedereen heeft een andere voorkeur als het gaat om vis. Maar waarom is vis nou zo belangrijk in een gezonde levensstijl en welke vissoorten hebben de voorkeur?

 

Gezond vet

Vis is een belangrijke leverancier van onverzadigde vetten. Kortweg, de goede vetten die ons lichaam nodig heeft voor gezonde hart- en bloedvaten.. Vooral de vette vissoorten zoals zalm, makreel, haring en paling leveren veel goede vetten. Deze vette vissoorten bevatten ongeveer zoveel calorieën als de vette vleessoorten zoals worst, spek, runderlappen en schouderkarbonades. Ook levert vis belangrijke vitamines zoals vitamine A en D, fluor (vooral in zeevis) en jodium (belangrijk voor de stofwisseling).

 

Magere vis

Tonijn, wijting, tilapia en koolvis zijn de meest magere vissoorten die er zijn en leveren zelfs minder calorieën dan bijvoorbeeld een stukje kipfilet of een biefstuk. Vis is dus een goed alternatief voor vlees bij de warme maaltijd. Kies bijvoorkeur voor nitraatarme groenten als je vis op het menu hebt staan. Combineer vis dus lekker met worteltjes, sperziebonen, courgette, broccoli of witlof.

 

Bereiding van vis

Sommige vissoorten hoeven helemaal niet bereid te worden en smaken rauw net zo lekker als bereid. Vis kan op verschillende manieren bereid worden; stomen, koken, roken, bakken, frituren, etc. De manier van bereiden bepaalt natuurlijk het totaal aantal calorieën dat een stukje vis oplevert. Stomen en koken zijn de meest magere vormen van bereiden. Saai? Marineer de vis voordat je deze gaat stomen of voeg verse kruiden en groenten toe tijdens het stomen. Koken van vis wordt een stuk spannender als je de vis kookt in een kruidige bouillon.

 

 

Plaats een reactie