is toegevoegd aan uw winkelwagen.
Iedereen kent wel iemand in zijn omgeving die een burn-out heeft gehad. Mensen met een burn-out zitten soms lange tijd ziek thuis. Zij hebben het zelf zwaar vanwege de lichamelijke en psychische klachten die gepaard gaan met een burn-out, maar ook hun omgeving heeft het te verduren. Dit komt omdat mensen met een burn-out vaak geprikkeld en lusteloos zijn. Je wilt een burn-out dan ook graag voorkomen. Wat zijn de belangrijkste oorzaken van een burn-out en hoe kun je voorkomen dat je zelf ten prooi valt aan een burn-out?

 

In dit artikel lees je eerst wat een burn-out precies is. Daarna bespreken we de belangrijkste oorzaken, voordat we ingaan op de manieren waarop je een burn-out kan voorkomen.

 

Wat is een burn-out?

Doordat de term burn-out veel gebruikt wordt is het niet altijd duidelijk wat bedoeld wordt als iemand het over een burn-out heeft. Verschillende mensen geven het woord een verschillende betekenis. Volgens de belangrijkste wetenschappelijke studie bestaat een burn-out uit drie symptomen: a) emotionele uitputting, b) depersonalisatie (dit is een ingewikkelde term voor veranderingen in het karakter) c) en een gevoel van incompetentie (1).

De symptomen van een burn-out volgen elkaar op. Emotionele uitputting wordt gevolgd door veranderingen in het karakter, zoals prikkelbaarheid of boosheid. Als derde wordt het gevoel van incompetentie zichtbaar. Vaak gaat een burn-out gepaard met fysieke problemen. Een veel voorkomend verschijnsel is een gebrek aan energie, maar in veel gevallen komen er mettertijd ook andere klachten, zoals pijn in nek, armen of rug, vergeetachtigheid en slapeloosheid. Deze klachten zorgen er vaak voor dat een burn-out snel nog erger wordt.

 

Blijf niet zitten met deze vervelende klachten en kies voor deskundig advies. Doe nu de test en kom erachter welke coach jou het beste kan helpen!

DOE DE TEST

 

Burn-out oorzaken

Er zijn verschillende oorzaken van een burn-out. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is een burn-out niet per definitie het gevolg van stress op het werk. Een burn-out kan ook veroorzaakt worden door privéproblemen of gebeurtenissen (2).

De oorzaak van een burn-out ligt vaak opgesloten in je persoonlijkheid. Onder de meeste omstandigheden red je je prima met je persoonlijkheid, maar als gevolg van stress op het werk of privé kun je in een situatie terecht komen waarin je het niet meer aan kan. Het is dus best mogelijk dat een collega fluitend naar het werk gaat, terwijl de andere in dezelfde situatie in een burn-out terecht komt.

De dieperliggende oorzaak van een burn-out ligt in je karakter. Een bekend voorbeeld van een karaktereigenschap die leidt tot een burn-out is extreme betrokkenheid. Veel leraren zijn erg betrokken bij hun studenten. Doordat er vaak weinig personeel is en er veel andere dingen gedaan moeten worden (bijvoorbeeld administratie en vergaderingen), hebben de docenten het gevoel dat ze hun studenten tekort doen. Als er een leerling op het slechte pad geraakt trekken deze leraren dit zich persoonlijk aan, waardoor ze een burn-out kunnen krijgen.

Een ander veel voorkomend probleem is een gebrek aan assertiviteit, of in simpel Nederlands ‘geen “nee” durven zeggen’ (3). Als je niet assertief genoeg bent kan dit betekenen dat je op het werk veel taken toebedeeld krijgt. Andere collega’s pikken de krenten uit de pap en jij blijft zitten met de lastige en vervelende klusjes. Dit is onbevredigend omdat je hierdoor niet toekomt aan het bereiken van je eigen doelen (bijvoorbeeld het behalen van een promotie).

Uiteindelijk kan een burn-out tal van verschillende oorzaken hebben. Sommige mensen krijgen een burn-out als gevolg van onverwerkte emoties. Andere mensen kunnen niet zo goed omgaan met onzekerheid of veranderingen. Weer andere mensen raken in de problemen omdat ze niet goed kunnen plannen, terwijl er ook mensen zijn die een tegenslag (bijv. een grote financiële tegenvaller of een ziekte) niet te boven komen. (bron)

 

 

Een burn-out voorkomen

Het voorkomen van een burn-out is lastig. Je betrokkenheid kan nu de reden zijn dat je succesvol bent, maar kan over een paar jaar de oorzaak zijn van je burn-out. Het is belangrijk om deze valkuilen in je persoonlijkheid te herkennen. Verder is het van groot belang om naar je lichaam te luisteren. Hoe voel je je precies? Ben je energiek en blij?

Het kan heel moeilijk zijn om op je eigen situatie te reflecteren. Heb je last van erge stress omdat je perfectionistisch bent of omdat je te weinig assertief bent? Heb je last van onverwerkte gevoelens of neem je te veel verantwoordelijkheid op je schouders, ook voor zaken die je niet kunt controleren? Een gesprek met een coach die goed kan luisteren kan heel verhelderend werken. Iemand die je niet zo goed kent is vaak beter in staat om je een spiegel voor te houden dan je partner of een goede vriend(in). Wil je graag in contact komen met een coach die jou kan helpen bij het voorkomen van een burn-out, klik dan hier.

Aan de hand van de uitkomsten van de eerste gesprekken kan onze coach samen met jou een manier een vinden om een burn-out bij jou te voorkomen. Deze benadering wordt helemaal afgestemd op jouw karakter en situatie. Veelal wordt niet alleen een burn-out voorkomen, maar komen mensen sterker uit het coachingstraject, bijvoorbeeld omdat ze nu wel “nee” durven te zeggen.

 

Ben jij bang dat jij een burn-out gaat krijgen? Doe nu de test en kom erachter welke coach jou het beste kan helpen bij het voorkomen van een burn-out!

DOE DE TEST

 

Deel dit artikel ook met vrienden en familie die het kunnen gebruiken!

 

 

  • Mattei et al., Stress and Burnout in Health-Care Workers after the 2009 L’Aquila Earthquake: A Cross-Sectional Observational Study, geraadpleegd op 10-09-2017, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5466955/
  • Dyrbye et al., Personal life events and medical student burnout: a multicenter study, geraadpleegd op 10-09-2017, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16565189
  • Suzuki et. al., Relationship between assertiveness and burnout among nurse managers, geraadpleegd op 10-09-2017, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20021576

 

 

Darmproblemen
Volgende blogbericht

Plaats een reactie