is toegevoegd aan uw winkelwagen.

De dagen worden langer, de temperatuur stijgt langzaam en de zon laat zich weer zien. Tijd voor een gezellige barbecue met vrienden of familie! Alleen hoe maak je een lekkere barbecue zonder al te veel vet en calorieën? Hier vind je tips voor een avondje lekker en gezond barbecueën!

Een gezonde barbecue met vlees

De barbecue zelf is een magere manier van eten bereiden; eigenlijk ben je aan het grillen en bereidingsvet is dus niet nodig! Kies daarnaast voor magere soorten vlees zoals kipfilet, kalkoenfilet, biefstuk en varkenshaas. Maak zelf spiezen van vlees én groenten; zo krijg je ongemerkt wat meer groenten en minder calorieën binnen maar geniet je toch van een aantal stokjes vlees in plaats van maar één. Wissel elk stukje vlees af met bijvoorbeeld een stuk courgette, paprika, ui of een champignon.

Leg niet alleen vlees op de barbecue maar kies ook voor een paar soorten vis zoals zalm, garnalen of tonijn. Maak er spiezen van of leg ze in een stukje aluminiumfolie, zo blijft de vis sappig en droogt hij niet zo snel uit.

Groenten op de barbecue

Varieer! Leg naast je kipspiesje ook eens een lekkere maiskolf op de barbecue. Kook deze van te voren het liefst nog een minuut of 5 a 10. Maak ook lekkere groentenspiezen van paprika, ui, courgette, aubergine en/of champignons. Insmeren met een beetje olijfolie en grillen maar!

Sausjes voor bij een gezonde barbecue

Sausjes maken een barbecue vaak erg lekker maar zijn niet altijd even gezond. Kies daarom voor ketchup, barbecue saus en halfvolle mayonaise of yogonaise. Saté saus is lekker en bevat niet erg veel verzadigd vet maar maakt wel dik! Ben je aan de lijn, sla deze dan even over. Ook kan je zelf sausjes maken. Maak een mengsel van volle yoghurt en halfvolle mayonaise en breng deze op smaak met vers gehakte kruiden, zout en peper. Ook kan je in de supermarkt zakjes kruidenmengsel voor sausjes vinden.

Tip! Kies voor kruidenkaas in plaats van kruidenboter: dit bevat meer dan de helft minder calorieën!

Stokbrood en salades

Kies voor bruin of volkoren stokbrood; dit vult beter en bevat meer vezels. Ook kan je wat crackers op tafel leggen. Omdat je meer op crackers moet kauwen zal je hier minder van eten.

Daarnaast kan je het beste zelf een lekkere salade maken voor bij de gezonde barbecue. Kant en klare salades bevatten namelijk vaak veel calorieën en weinig voedingsstoffen. Kies voor een lekkere groene sla soort en maak de salade af met andere groenten zoals plakjes radijs, komkommer of tomaat. Met een klein beetje olijfolie en balsamico azijn heb jij een heerlijke gezonde salade. Zet de salade ook direct op tafel! Zo kan iedereen hier al een beetje van eten en stop je jezelf niet meteen helemaal vol met stokbrood.

Tip! Zet een paar bakjes rauwkost op tafel! Wortel, komkommer, cherry-tomaat, radijs, bleekselderij of paprika. Vult goed en bevat weinig calorieën.

 

Vond je deze tips fijn en wil je elk moment van de dag tips van je persoonlijke coach? Kies dan nu je persoonlijke coach en ga samen aan de slag!

 

Succes!

 

 

 

Plaats een reactie