is toegevoegd aan uw winkelwagen.
GezondheidVoeding

Een gezonde kerst zonder stress

By 12-12-2013 Geen reacties

December, we maken ons weer allemaal gek. Sinterklaas, kerst, oud & nieuw… familiebijeenkomsten, etentjes, cadeautjes kopen en gedichten schrijven. Oh, en tussendoor nog ‘even’ sporten en gezond eten. Vaak schiet dat laatste er rond de kerst nogal eens bij in want er zijn genoeg andere dingen om je druk over te maken. Want een gezonde kerst zonder stress, is dat wel mogelijk…?

De Planning

Ten eerste… Een gezonde kerst zonder stress kan! Het enige wat je moet doen is een goede planning maken en je doelen bij stellen. Wil niet alles tegelijk doen en wil vooral niet alles doen. Kies voor één ‘grote’ viering: Sinterklaas óf Kerst. De andere feestdag houd je lekker simpel, met een gezellig avondje thuis met een simpel hapje en een spelletje. Of, als je net wat meer te besteden hebt ga je lekker uit eten. Scheelt een hoop werk! Hier hoef je beide niet veel voor te doen, maar geeft je wel gezelligheid en rust.

Daarnaast is een planning belangrijk. Als je van te voren al weet wanneer je wat moet doen, is het makkelijker om rustig te blijven. Stel een to-do lijstje op zodat niet alles in je hoofd blijft rondvliegen maar rustig op papier staat. Overzicht!

Het eten

Ten eerste is het belangrijk gezond te blijven eten rond de feestdagen. Neem gewoon een kerstkransje als je daar trek in hebt, eet alleen niet het hele pak leeg. Heb je honger? Kies dan gezond en neem bijvoorbeeld een stuk fruit of een volkoren boterham. Gezond eten geeft je energie om meer te kunnen doen! En nu niet denken dat je het gaat doen maar ook écht doen! Je zult merken dat een gezonde kerst zonder stress over ongezond eten een stuk meer rust geeft!

Tip! Haal niet te veel lekkers in huis. Kies één of twee lekkere dingen en laat de rest lekker in de winkel liggen. Als je het niet in huis hebt kan je het ook niet opeten…

Tijdens de feestdagen zelf mag je ook gerust wat lekkers maar overdrijf het niet! Dus uitgebreid ontbijten óf lunchen. Een toetje, óf een chocolaatje bij de thee. Kook je zelf het diner? Maak de porties dan bewust kleiner. 4 gangen met grote borden zorgt voor een ongemakkelijk gevoel na het eten en een schuldgevoel (“had ik maar wat minder gegeten”). Een 4 gangen menu met recepten voor 4 personen? Halveer de hoeveelheden of haal er 1/3 van de hoeveelheden af!

Kook je niet zelf maar schuif je aan? Laat dan elke gang 1/3 van je bord staan als het grote porties zijn. Zo kan je lekker meesmullen maar rol je niet van tafel.

De drank

Nog zo’n killer voor een gezellige avond: te veel drinken. Bij elke gang een andere wijn en een likeurtje toe. Voor je het weet ga je dronken van tafel. Niet goed voor je lijf en niet goed om op gewicht te blijven. Want alcoholische drankjes bevatten veel calorieën!

Drink bij elke gang niet een vol glas, maar een half glas wijn en schenk niet elke keer bij. Zo kan je evengoed heerlijk genieten van de wijn/spijs combinaties. Drink water tussendoor om de dorst te lessen, in plaats van de maaltijd weg te spoelen met drank.

De beweging

Naast eten en drinken doe je vaak niet veel anders tijdens de feestdagen. Breng daar verandering in en ga naar buiten! Tegen de kou kan je je kleden dus hop, even een frisse neus halen! Ga een stuk wandelen, fietsen, hardlopen of (als het koud genoeg is) schaatsen. Blijf minimaal 2 uur buiten en je zult merken dat dat suffe kerstgevoel opeens helemaal verdwenen is! Je hebt juist weer zin om lekker binnen te zitten, geniet hier extra van en zorgt daarmee weer voor een gezonde kerst zonder stress.

Ik heb bijvoorbeeld de gewoonte om ‘s middags altijd met mijn vader een stukje te gaan hardlopen door het bos. Ook als de rest van de familie lui binnen wil blijven zitten. Het bos is rond kerst vaak een prachtig winterlandschap. Een echte aanrader! En als we bij vrienden of familie gaan eten die niet verder wonen dan een uur fietsen, gaan wij op de fiets! Vroeger uit pure noodzaak omdat we geen auto hadden, maar dit is altijd, ook door het jaar heen, een gezonde gewoonte gebleven. Je hebt daadwerkelijk weer zin om wat te eten in de avond in plaats van ‘moet er nóg meer bij?’. Je voelt je lekker fris en vitaal! Wat wil je nog meer met kerst?

Ik wens iedereen alvast hele gezonde feestdagen, geniet ervan!

Heb jij een goede tip voor een gezonde kerst zonder stress? Laat het ons allemaal hieronder via een berichtje weten!

Mirte

Auteur Mirte

Ik begeleid jou graag naar een gezond en fit lijf, met behulp van een goede voeding en voldoende beweging. Maar ook aspecten als stress en slaap komen voorbij: gezond zijn én blijven hangt van een heleboel factoren af. Niet iedereen is hetzelfde, en daarom betekent een gezonde leefstijl en voeding voor de één wellicht iets anders dan voor de ander. Daarom werk ik bij ProAcademie, want deze visie is voor het hele team van ProAcademie belangrijk!

Meer berichten van Mirte

Plaats een reactie