is toegevoegd aan uw winkelwagen.
Emotie eten is voor veel mensen een belangrijke oorzaak van overgewicht. Als je een emotie-eter bent, eet je niet omdat je honger hebt. Je eet omdat je er, al is dat vaak maar heel tijdelijk, blij van wordt. Belangrijkste probleem van emotie eten is dat je vaak kiest voor ongezonde producten. In dit artikel lees je hoe je emotie kunt herkennen en wat de oorzaak is van emotie eten. Uiteraard bespreken we ook met je hoe je ervoor kunt zorgen dat je stopt met emotie eten.
 

Wat is emotie eten precies?

Emotie eten betekent dat je producten eet omdat je er blij van wordt. Ons lichaam is geprogrammeerd om van bepaalde voedingsstoffen erg blij te worden. Hierbij gaat het om voedingsstoffen die veel vet en suiker bevatten en die snel opgenomen worden door het lichaam (1). Dit is een erfenis van vroeger, toen voedsel nog schaars was. Als je je slecht voelt en je gaat eten voel je je tijdelijk even euforisch. Dit is op dat moment even leuk, maar na verloop van tijd voel je je vaak juist schuldig en slecht.

Emotie eten is eigenlijk een soort ‘vluchtmechanisme’ van het lichaam. In plaats van het aanpakken van de oorzaak van je ontevredenheid zoek je een tijdelijke oplossing in de vorm van eten. Emotie eten is een ingewikkeld probleem, omdat overgewicht zelf ook weer een negatieve invloed heeft op je gemoed, en dus de kans vergroot dat je emotie gaat eten (2).
 

Ben jij een emotie-eter en wil je hulp van een professional? Start vandaag nog en houd je emoties onder controle.
 
START VANDAAG  
 

Hoe herken je emotie eten?

Een van de belangrijkste stappen om emotie eten te stoppen is door het te herkennen. Als je weet wanneer je uit emotie eet, dan kun je hier makkelijker mee omgaan. Je kunt emotie eten op de volgende manieren herkennen.

  • Je zoekt excuses: Vaak zoek je als je een eetbui hebt naar een excuus om ongezond te eten. Denk hierbij aan iets als: ‘ach, ik ben toch al te dik, dus het maakt niet uit als ik nu een zak chips leegeet’ of ‘Ik heb gisteren al een gezonde salade gegeten, dus mag ik nu wel een saucijzenbroodje’.
  • Er zijn andere emotionele problemen: Vaak is een eetbui een manier om met een bepaalde negatieve emotie om te gaan (2). Vaak zijn dit negatieve emoties. Vaak eten mensen veel uit emotie als ze het gevoel hebben dat ze zelf weinig controle uit kunnen oefenen op hun leven. Daarnaast gaan veel mensen eten uit verveling of uit angst.
  • Je hebt last van een ander soort honger dan normaal: Als je uit emotie gaat eten, dan ervaar je een ander soort honger dan onder normale omstandigheden. Een normale honger komt heel langzaam opzetten en wordt steeds sterker. Zin om te emotie eten komt heel plotseling. Vijf minuten geleden was er nog niets aan de hand en nu heb je al zin in een hele pizza.
  • De honger bij het emotie eten zit ook op een andere plek in je lichaam dan normaal. Honger omdat je weinig gegeten hebt zit in je buik, terwijl trek bij een eetbui meer in de mond zit. Daarnaast heb je vaak zin in een hele specifieke smaak. Als je de hele dag nog niets gegeten hebt maakt het je niet uit of je kippenlevertjes of een pizza kan eten. Gek genoeg wil je alleen maar pizza (of iets anders specifieks) als je uit emotie eet.
  • Je blijft maar door eten: Soms herken je emotie eten te laat, namelijk als je al bezig bent. Een bekend verschijnsel bij emotie eten is dat je door eet terwijl je eigenlijk al vol bent. Je eet zomaar een hele zak chips leeg. Als je op een ander moment een keer lekker ontspannen naar een film kijkt, kun je jezelf wel beperken tot het eten van een klein schaaltje chips.

 

Emotie eten tegengaan

Het leren herkennen van emotie eten is een belangrijke stap op weg naar het tegengaan ervan. Toch is er nog wel wat meer nodig om ervoor te zorgen dat je volledig kunt stoppen. Een belangrijke remedie is om de oorzaak weg te nemen van de negatieve emoties die je eetbui veroorzaken. Eet je bijvoorbeeld vaak omdat je het gevoel hebt dat het toch niet uitmaakt omdat je al te dik bent, dan helpt afvallen (3).

Een andere belangrijke tip is om een dagboek bij te houden van wat je precies hebt gegeten. Hierdoor stijgt je bewustzijn over wat je precies eet. Een andere belangrijke manier om emotie eten te voorkomen is door een alternatief te verzinnen. Voel je je slecht? Grijp dan niet naar de zakken chips, maar kijk een aflevering van je favoriete serie.

Het volledig uitbannen van emotie eten is vaak moeilijker dan het lijkt. Veel mensen zoeken hiervoor hulp bij een van de coaches van ProAcademie. De coaches helpen je niet alleen bij het aanpakken van de eetbuien, maar kijken ook verder naar de uiteindelijke oorzaken van het emotie eten. Door het probleem bij de wortel aan te pakken, los je vaak niet alleen het emotie eten op, maar wordt je algehele lichamelijke en geestelijke balans verbeterd.
 
KIES EEN COACH

 
 

  1. Schulte et al., 2015, Which foods may be addictive? The roles of processing, fat content, and glycemic load, geraadpleegd op 04-10-2017 via https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25692302
  2. Singh, 2014, Mood, food and obesity, geraadpleegd op 04-10-2017 via https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4150387/
  3. Anton et al., Diet Type and Changes in Food Cravings following Weight Loss: Findings from the POUNDS LOST Trial, 2012, geraadpleegd op 04-10-2017 via https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4189179/

 

Plaats een reactie