is toegevoegd aan uw winkelwagen.

Het was vandaag nog wel zo rustig op het werk, maar eenmaal na het eten plof je neer op de bank. Je hebt geen zin meer om nog iets te doen. Je zou gaan sporten? Ach, dat kan morgen ook wel. In plaats van een toastje met avocado te maken trek je een zak chips open. In de andere hand houd je de afstandsbediening, waarmee je gedachteloos van kanaal naar kanaal zapt.

We hebben allemaal wel eens zo’n dag. Dat kan gebeuren. Als je echter lange tijd weinig energie hebt is er misschien iets meer aan de hand. Hoe komt het dat je weinig energie hebt en wat kun je eraan doen?

Een van de meest vervelende gevolgen van een gebrek aan energie is dat je snel in een spiraal terecht komt. Omdat je weinig energie hebt ga je niet meer sporten. Hierdoor krijg je nog minder energie. Als je weinig energie hebt, eet je eerder ongezond voedsel. Het is dus van groot belang om uit te vinden waarom jij weinig energie hebt.

 

Wil je samen met een persoonlijke coach uitzoeken waar jouw energietekort door wordt veroorzaakt?

Start vandaag nog en voel je weer energiek.

 

Weinig energie – de oorzaken

Er zijn veel verschillende redenen waarom jij weinig energie kunt hebben. Vaak is er meer dan een oorzaak. Sommige oorzaken versterken elkaar, waardoor het moeilijk wordt om uit de negatieve spiraal te komen.

Ongezonde voeding

Ongezond eten is vaak zowel een oorzaak als een gevolg van weinig energie. Als je voeding met veel koolhydraten eet, heb je even veel energie. Dit wordt al snel gevolgd door een energiedip. Hierdoor krijg je eerder weer honger, waardoor je al snel ongezonde voeding gaat eten. Ook al eet je altijd gezond, als je moe bent kun je minder goed omgaan met verleidingen.

Gebrek aan lichaamsbeweging

Er is veel bewijs dat je energieker wordt van lichaamsbeweging (bron). Omgekeerd betekent dit ook dat een gebrek aan lichaamsbeweging ervoor kan zorgen dat je je moe voelt. Dit is gevaarlijk, omdat hierdoor de drempel om te gaan sporten nog groter wordt.

Hormoonbalans

Een minder grijpbare oorzaak van een gebrek aan energie is de hormoonbalans. Zo kan een tekort aan testosteron, óók bij vrouwen, leiden tot een gevoel van vermoeidheid (bron). Maar ook overschotten of tekorten aan andere hormonen kunnen ervoor zorgen dat je je vermoeid voelt.

Seizoensinvloeden

We merken allemaal dat we meer energie hebben als de zon schijnt. Tijdens de winter of tijdens lange perioden met bewolkt weer kun je merken dat je flink minder energie hebt. Niet iedereen merkt de invloed van het weer even sterk, maar sommige mensen hebben jaarlijks een heuse winterdepressie.

Stress

Stress, bijvoorbeeld als gevolg van je werk, kan heel veel invloed hebben op je lichaam. Stress heeft invloed op je hormoonspiegel en kan ervoor zorgen dat je slecht slaapt. Als je langere tijd stress ervaart dan kunnen je hormoonkliertjes de vraag naar hormonen niet aan. Doordat je dan ook minder adrenaline en noradrenaline aanmaakt, kun je erg vermoeid worden.

 

Gebrek aan nachtrust

Veel mensen denken dat ze minder dan acht uur slaap per nacht nodig hebben. In de praktijk geldt dit alleen maar voor een kleine groep mensen.

 

Wat doe je ertegen?

Zoals je hebt gezien zijn kan een gebrek aan energie veroorzaakt worden door verschillende dingen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen die altijd helpen.

 

Gezondere voeding

Een van de beste medicijnen tegen weinig energie is het eten van gezonde voeding. Veel groente en fruit eten is in ieder geval een goed idee, omdat de vitamines hieruit helpen tegen de gevolgen van stress (bron). Een andere makkelijke manier om je energieniveau te verhogen is door minder koolhydraten te eten en juist meer eiwitten. Eiwitten zorgen langer voor een verzadigd gevoel en geven meer energie dan koolhydraten.

 

Lichaamsbeweging

Een andere wonderpil tegen weinig energie is lichaamsbeweging. Dagelijks een halfuurtje lopen kan al wonderen doen, zeker als je dit overdag doet in de buitenlucht. Krachttraining kan helpen om je testosteronniveau te verhogen als dit nodig is.

 

Stress aanpakken

Het zou natuurlijk het beste zijn als we de oorzaken van stress weg kunnen nemen. Dit kan helaas niet altijd. Vaak kunnen we de oorzaken van stress niet controleren. Je kunt bijvoorbeeld niet je veeleisende baas ontslaan.

We kunnen wel de manier waarop we met stresssituaties omgaan veranderen. Ontspanningsoefeningen en mindfulness kunnen helpen om beter om te gaan met stress. Andere mensen zijn erg gebaat bij het opschrijven van hun gedachten of bij gesprekken met gelijkgestemden. Het belangrijkst is om een manier te vinden die bij jou past.

 

We hebben allemaal wel eens last van weinig energie. Als je voortdurend te weinig energie hebt, kan dit een teken zijn dat er meer aan de hand is. Heb jij last van weinig energie en heb je geen idee waar het door komt? Ga samen met een van onze coaches opzoek naar de oorzaak en overwin je vermoeidheid.

 

Als je vermoeid bent, heb je helaas ook niet altijd de discipline om de benodigde actie te ondernemen. In dat geval kan een coach je helpen om je het juiste duwtje in de rug te geven. Wil jij samen met je eigen persoonlijke coach de strijd aan gaan? Klik dan hier en kijk welke coach bij je past.

 

Hormoonbalans
Volgende blogbericht

Plaats een reactie