is toegevoegd aan uw winkelwagen.
GezondheidVoeding

Gezond eten en alcohol

By 14-10-2012 2 Reacties

Meestal lees je in adviezen over alcohol om hier liever geen of niet te veel van te drinken. Maar een goed glas wijn bij de maaltijd of een biertje in de kroeg is meestal te lekker om te laten staan. En wijst onderzoek niet uit dat één glas per dag juist goed voor je is? Geheel stoppen met het drinken van alcohol hoeft niet, maar hoe combineer je de consumptie van alcohol met een gezond voedingspatroon en een gezonde lifestyle? In dit artikel lees jij hoe je dit kan doen!

Wat is alcohol?

Alcohol (ethanol) is een natuurlijke stof welke ontstaat door gisting. Het gistingsproces van alcohol stopt bij ongeveer 15% alcohol (zwak alcoholische dranken); door verhitting kan het alcoholpercentage hoger worden (sterk alcoholische dranken) omdat er in verhouding minder water in de drank komt.

Wat doet alcohol met je lichaam?

Alcohol zorgt ervoor dat de hersenen tijdelijk worden verdooft. Hierdoor wordt het geheugen en de concentratie minder, vallen remmingen weg en verdwijnt je zelfkritiek. Eén of twee glazen geven je een fijne roes, maar wanneer je meer drinkt worden de effecten sterker en voel je je vaak niet zo goed meer. Een grote hoeveelheid alcohol verstoort de waterhuishouding waardoor uitdroging kan plaatsvinden en je de welbekende kater voelt de volgende dag. Ook treed er een zekere mate van gewenning en verslaving op bij overmatig gebruik.

Op de lange termijn kan overmatig alcoholgebruik zorgen voor gezondheidsproblemen zoals een hoge bloeddruk, leveraandoeningen en andere orgaanbeschadigingen, diverse soorten kanker en andere gezondheidsklachten. Dit klinkt allemaal ontzettend eng, en dat kan het ook zijn! Vaak wordt te makkelijk gedacht over het gebruik van (veel) alcohol omdat het zo gezellig is. Dat kan het ook zijn, maar houdt altijd in gedachten dat een teveel aan alcohol ernstige gevolgen kan hebben.

 

Positieve effecten van alcoholGezond eten en alcohol

Er zijn onderzoeken die aangeven dat de consumptie van één (vrouw) of twee (man) glazen alcohol per dag een beschermend effect heeft op het ontstaan van hart- en vaatziekten. Dit komt omdat er een verbetering optreed in de cholesterolverhouding en het bloed minder snel samenklontert. Hierbij maakt het niet uit of het wijn, bier of een sterk alcoholische drank is. Dit geld alleen als er elke dag een kleine hoeveelheid wordt gedronken; bij een hogere consumptie levert het al gezondheidsrisico’s op. Ook als alle glazen van een week op één dag worden gedronken, bijvoorbeeld in het weekend en niet als gemiddelde van één per dag, zijn de effecten juist ongunstig.

Alcohol bij afvallen

Als je drinkt heb je vaak niet door dat je ook calorieën binnenkrijgt. Dit zijn er vaak meer dan gedacht. Alcohol bevat bijna net zoveel calorieën als vet en zelfs meer dan suiker. Een glas droge wijn bevat 100 kcal, een flesje bier zo’n 130 en een glas zoete wijn of een mixdrankje al snel 150 kcal omdat er naast alcohol ook veel suikers in zitten. Geen probleem om hier af en toe een glas van te drinken, ook als je wilt afvallen, maar wel met mate. Drink je graag een glas wijn bij het eten? Eet die dag dan een tussendoortje minder of zorg voor geen of een slank dessert. 

Kan ik dan niet beter helemaal stoppen?

Wanneer je geen of weinig behoefte hebt aan alcohol dan is dit een gezonde optie. Drink je toch graag een glaasje? Stop hier dan niet volledig mee, maar geniet er soms echt van! Helemaal stoppen met iets waar je ontzettend van kan genieten is niet lang vol te houden. Uiteindelijk zal je het opgeven en je helemaal laten gaan. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Wel is het aan te raden niet elke dag te drinken om er geen gewoonte van te maken, maar juist een beloning op de dagen dat het wel kan en mag. Wanneer je ergens intens van geniet, komt het lichaam tot rust. Dit is goed voor de mentale en psychische gezondheid waardoor je een gezond voedingspatroon langer volhoud. Van één of twee drankjes hoef je je dus niet schuldig te voelen. 

Wat kan je het beste drinken?

Droge witte wijn, rode wijn, bier en sterk alcoholische dranken bevatten de minste calorieën. Zoete wijn (ook rode port) en mixdrankjes zijn de echte caloriebommen en laat je liever staan. Drink je graag een mixdrankje; mix deze dan met spa rood of een light frisdrank. Let er bij sterk alcoholische dranken op dat je hier niet te veel van neemt; een standaardglas is vaak minder dan je denkt en zelf normaal zou inschenken. 

Weekend, een feestje… nu mag het!

Nee, niet helemaal. Dit is één van de weinige dingen die je dus liever echt niet doet als je wilt afvallen. Net als met alle lekkere dingen is het genieten ervan belangrijk, maar wanneer je gezond wilt blijven en/of afvallen hier niet te veel van te nemen. Geniet, maar eet en drink met mate. Een avondje de kroeg in en veel drinken zorgt al snel voor de hoeveelheid energie vergelijkbaar met een stevige warme maaltijd! De kroeg in is prima, maar houd het bijvoorbeeld bij 2 glazen wijn of 2 biertjes en ga dan over op de spa rood met een citroentje.

Bij een feestje staan vaak veel lekkere hapjes op tafel. Bedenk dat als je alcohol drinkt je minder kritisch wordt. Je wilskracht om gezond te eten wordt minder en je zal dus eerder toegeven aan al deze vette verleidingen. Ook zorgt alcohol ervoor dat je sneller weer honger krijgt. Genoeg redenen dus om niet te veel te drinken. Ga op een feestje dan ook niet naast de hapjes staan maar juist even verderop; na een paar minuten in een leuk gesprek verwikkeld te zijn, vergeet je al dat lekkers vaak sneller. Ben je een avond uitgeweest en heb je daadwerkelijk honger gekregen? Stap de snackbar niet in! Blijf buiten staan en beloon jezelf met de gedachte aan iets te eten thuis. Thuis kan je kiezen voor een stuk fruit, een cracker of een ander tussendoortje. Zo ga je tenminste ook niet met honger naar bed. 

Tot slot

Over het algemeen geldt: hoe minder alcohol, hoe beter voor de gezondheid en bij het afvallen. Wanneer je dan wel een keer alcohol nuttigt: geniet maar drink met mate. Drink altijd water als je alcohol drinkt om de vochtbalans op peil te houden. Neem bij of na elke glas alcohol minimaal één glas water. Probeer niet elke dag alcohol te drinken; voorkom dat het een gewoonte wordt. Tot slot ook het advies om geen alcohol te drinken vlak voor of na het sporten, dit is nadelig voor de prestaties en het spierherstel. 

Neem deel aan de discussie 2 Reacties

  • Marije schreef:

    Leuk artikel om te lezen. Ik liet alcohol vaak bewust staan omdat ik dacht dat het niet goed voor me was. Nu zie ik dat je het prima kan combineren met een gezond voedingspatroon en lifestyle.

    Bedankt voor het advies!

  • Fedor schreef:

    leuk artikel – dat veel alcohol slecht voor je lichaam is is wel bekend – een glaasje wijn bij het eten vind ik wel lekker – en zo te lezen is niet schadelijk – alles met mate is okee – bedankt voor de achtergrondinformatie!

Plaats een reactie