is toegevoegd aan uw winkelwagen.

Wist je dat het drinken van een smoothie eigenlijk niet zo gezond is als je hem in één keer achteroverslaat? Het best neem je een slokje, ‘kauw’ je hier eventjes op en slikt het dan pas door. Op deze manier geef je jouw mond de kans om enzymen toe te voegen aan de smoothie, zodat hij veel beter wordt verteerd. Doe je dit niet? Dan kan het ‘downen’ van een glas smoothie nog wel eens voor wat buikpijn of darmkrampen zorgen.

Een nóg lekkerdere manier is een smoothie eten in een kom! Je gebruikt de smoothie dan als basis, als een soort yoghurt, en doet er vervolgens lekkere en gezonde toppings op. Doordat je de smoothie vervolgens met een lepel eet en goed kunt kauwen voeg je spijsverteringsenzymen toe aan het voedsel en breng je de koude smoothie op lichaamstemperatuur in je mond. Dit laatste werkt ook bevorderend voor de spijsvertering Echt een uitvinding! 

 

Ingrediënten voor 1 persoon

  • Voor de smoothie
    • 2 el lijnzaad of chiazaad: 5 min (over overnacht) geweekt in 6 el water
    • 1/4 avocado
    • 1 el kokosolie of lijnzaadolie (of 2 el ongezoete kokosrasp)
    • 100 g groenten, het liefst bevroren (bijv. bloemkool, spinazie, boerenkool, gestoomde en bevroren groene erwtjes, courgette, zoete aardappel, pompoen, sperziebonen etc.)
    • 50 g bessen, het liefst bevroren (bijv. blauwe bessen, zwarte bessen, frambozen, bramen)
    • 1-2 el vers citroen- of limoensap (naar smaak)
    • 100 ml water of ongezoete amandelmelk
    • optioneel, maar lekker: mespunt ongezoet vanillepoeder en/of een druppeltje stevia
    • optioneel en extra gezond: 1 el eiwitpoeder (bijvoorbeeld van erwtjes, rijst of pompoenpit)
    • optioneel en extra gezond: 1/2 tl spirulina, tarwegraspoeder of ander superfood poeder naar keus
  • Toppings
    • 100 g vers fruit in plakjes/blokjes, zoals: banaan, appel, blauwe bessen, kiwi
    • 1 tl ongezoete kokosrasp
    • 1 el muesli of natuurlijk gezoete krokante muesli

Maken

  1. Doe alle ingrediënten voor de groene smoothie in de blender en mix tot een gladde smoothie.
  2. Schenk de smoothie in een kom, en verdeel alle toppings erover. Eet met een lepel, net als een kom met muesli!
Mirte

Auteur Mirte

Ik begeleid jou graag naar een gezond en fit lijf, met behulp van een goede voeding en voldoende beweging. Maar ook aspecten als stress en slaap komen voorbij: gezond zijn én blijven hangt van een heleboel factoren af. Niet iedereen is hetzelfde, en daarom betekent een gezonde leefstijl en voeding voor de één wellicht iets anders dan voor de ander. Daarom werk ik bij ProAcademie, want deze visie is voor het hele team van ProAcademie belangrijk!

Meer berichten van Mirte

Plaats een reactie