is toegevoegd aan uw winkelwagen.

Binnen de leefwijze mindfulness gaat het om leven in het hier en nu. En doe alles met aandacht. Dat geldt voor jezelf, maar ook voor de omgeving waar je in leeft. Je kunt ook mindful eten en daar is steeds meer aandacht voor. Door mindful te eten ben je je meer bewust van de maaltijd, omdat je er meer aandacht voor hebt. Je voorkomt dat je eigenlijk helemaal niet stilgestaan hebt bij de maaltijd doordat je ook met allerlei andere dingen bezig was. Zoals tv kijken of even een bericht plaatsen op twitter of facebook.

Mindfullness de stroming

Mindfulness is een combinatie van eeuwenoude Boeddhistische meditatietechnieken en de Westerse kennis over psychologie. Dokter John Kabat-Zinn combineerde dit in 1979 voor de genezing van een groep patiënten met bepaalde klachten. Zijn experiment leek te helpen. Dankzij de meditatieoefeningen hadden de patiënten minder lichamelijke klachten. Bovendien voelden ze zich geestelijk beter. Ook voor mensen zonder lichamelijke klachten leek mindfulness te helpen.

Volgens de mindfulnessmethode zijn mensen te veel bezig met verleden en toekomst en te weinig met het hier en nu. Veel dingen doe je op de automatische piloot: tanden poetsen, boodschappen doen en schoonmaken in huis en ook eten. Dit klinkt waarschijnlijk bekend. Als je veel dingen automatisch doet mis je eigenlijk heel veel. Vooral mensen met een depressie zitten met hun gedachten vaak ergens anders. Zonde, want zo geniet je niet van de kleine dingen en heb je meer last van stress. Intussen hebben wetenschappers onderzoek gedaan naar mindfulness.

Ze toonden bijvoorbeeld aan dat het gunstig werkt bij autistische kinderen. Ze werden rustiger, gehoorzamer en socialer. Ook heeft mindfulness gunstige effecten laten zien bij verslavingen en eetstoornissen. Het helpt bij het tegengaan van eetbuien Emotie-eters kunnen zeer gebaat zijn bij mindfulness.

Mindful eten

Bij mindful eten kijk je bewust naar smaken, geuren, honger- en verzadigingsgevoelens en gedachten en emoties over eten. Mindful eten helpt ook bij het afvallen. Afvallers die mindful eten zijn meer bezig met beweging en verliezen meer kilo’s dan afvallers die het zonder de training moeten doen, zo bleek uit onderzoek. Mindful eten begint al bij de boodschappen. Eet je wel of niet duurzaam? Denk je aan het milieu? Waarom wel of niet? Eet je wel genoeg vers eten en niet te veel kant-en-klaarmaaltijden of onvoldoende variatie? Tijdens het koken houd je je aandacht er ook goed bij. Dus je doet echt je uiterste best om het zo lekker mogelijk te maken. Daar neem je ook de tijd voor. Probeer het dus niet af te raffelen omdat je honger bent. Dan eet je maar 5 minuten later.

Tijdens het eten zit je aan tafel en hebt je telefoon, computer, krant en de rest wat kan afleiden weggelegd. Als je een hap neemt bedenk dan goed hoe het smaakt en voelt in je mond. Blijf daar aan denken bij het kauwen tot je je hap hebt ingeslikt. Kauw 20 of 30 keer. Sta de hele maaltijd stil bij hoe het smaakt en of je het lekker vindt. Vraag jezelf daarna af of je werd afgeleid en of de maaltijd anders was dan ‘normaal.’

Het kan geen kwaad om wat bewuster te gaan leven en meer aandacht te hebben voor jezelf en alles om je heen. Het helpt je bij het naleven van je voorgenomen gezonde gewoontes. Je eet meer met aandacht en maakt dus gezondere en betere keuzes, lekkerder voedsel en het geeft je ook nog eens een meer verzadigd gevoel.

 

Lisa

 

 

 

Voeding bij stress
Volgende blogbericht

Neem deel aan de discussie 1 reactie

  • ludwig petersen schreef:

    Ik eet dus ik ben, maar als ik aan het eten ben dwalen mijn gedachten gevoelens emoties wel eens naar wat ik nog niet gedaan heb (toekomst), daar ik dat nog niet gedaan had (verleden). Soms zorgt dat dwalen, dat ik bijna zonder smaak eet of vergeet te proeven. Soms heel bewust kauwend op een stuk vlees bewust wordend dat je alleen zout en kruiden verorbert en de kauwgum ook wel klein maakt, maar die is bijna smakeloos. Jezelf bedriegen door een kleiner bord helpt ook, je hebt dan heel snel een vol bord en je wilt toch niet zo veeeeeel eten. De hoeveelheid is ook moeilijk daar ‘s avonds de suikerspiegel laag is en het bewustzijn bijna slaapt, dan heb ik de neiging aan te vallen en weer een patroon te volgen, welke ik ken , maar waardoor ik mijn buikvet niet verklein.

Plaats een reactie