is toegevoegd aan uw winkelwagen.
De hormonen in een vrouwenlichaam spelen een zeer belangrijke rol. Bijna alle lichaamsfuncties worden op een of andere manier wel beïnvloed door de hormonen. Een klein overschot of tekort aan een bepaald hormoon kan grote gevolgen hebben. Alle reden dus om eens te kijken naar de oorzaken van een hormonale disbalans. Hoe komt het dat bij sommige mensen de hormoonhuishouding verstoord is en bij andere mensen niet?
 
In deze blog leggen we eerst kort uit welke kleine kwalen er veroorzaakt kunnen worden door een kleine hormonale disbalans. Vervolgens bespreken we de belangrijkste oorzaken van schommelingen in de hormoonbalans en de aanpak hiervan.
 

Wat is een hormonale disbalans

De hormoonhuishouding, met name bij vrouwen, is erg ingewikkeld, omdat er veel verschillende hormonen actief zijn in je lichaam. Een hormonale disbalans ontstaat als je van bepaalde hormonen te veel of te weinig hebt. Een overschot van hormoon X kan hierbij bijvoorbeeld leiden tot een tekort aan hormoon Y. De belangrijkste hormonen in ons lichaam zijn oestrogenen, progesteron (alleen bij vrouwen), testosteron, insuline, schildklierhormoon en het stresshormoon cortisol.
 

De gevolgen van een hormonale disbalans

Als de hormoonhuishouding in je lichaam verstoord is kan dit allerlei gevolgen hebben. Heel veel vitale lichaamsfuncties worden beïnvloed door hormonen, waaronder bijvoorbeeld je immuunsysteem, je voortplantingsorganen en de hersenen (1). Een zwakker immuunsysteem als gevolg van een verstoring van de hormoonhuishouding kan eenvoudig leiden tot ziekten.

De meest zichtbare gevolgen van een hormonale disbalans zijn echter verschillende kleine kwaaltjes. De extra opslag van buikvet bij vrouwen is wellicht bekendste voorbeeld. Maar tekorten en overschotten aan hormonen kunnen ook leiden tot onder andere depressies, moeheid en uitputting en een verlaagd libido. Volgens recent onderzoek zijn zelfs eetbuien mogelijk het gevolg van een hormonale disbalans (2).
 
Heb jij een hormonale disbalans of wil je weten of je die hebt? Start vandaag nog samen met een persoonlijke coach en breng je hormonen weer in balans.
 
START VANDAAG  
 

De oorzaken van hormonale disbalansen

Er zijn een groot aantal verschillende oorzaken van hormonale disbalansen. We zetten de belangrijkste oorzaken voor je op een rij.
 
Xeno-oestrogenen: Dit zijn bepaalde stoffen die in ons lichaam terecht komen uit bijvoorbeeld voeding, verpakkingen of cosmetica die voor ons lichaam lijken op het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen.
 
Slaapgebrek: Slecht slapen heeft vrij grote gevolgen voor het hormoonsysteem. De waarden van het stresshormoon cortisol worden hoger, maar je krijgt ook eerder honger (omdat je minder leptine hebt) en er is een invloed op de insulinewaarden (3). Deze effecten zijn niet zo sterk als je een keer een nachtje slecht slaapt, maar op langere termijn kunnen de gevolgen groot zijn.
 
Stress: Stress is wellicht de belangrijkste oorzaak van hormonale disbalansen van allemaal. Als je stress ervaart maakt het lichaam het stresshormoon cortisol aan. Dit hormoon heeft een directe invloed op de hoeveelheid testosteron in je lichaam (dit is ook belangrijk voor vrouwen). Ook vergroot cortisol de kans op insuline resistentie (4).
 
Tekorten aan bepaalde voedingsstoffen: De hormonen in je lichaam hebben bouwstoffen nodig om gemaakt te worden, of om te kunnen functioneren. Een tekort aan vitamine D bijvoorbeeld kan er toe leiden dat je minder testosteron aanmaakt. Visolie speelt een belangrijke rol bij de behandeling van PCOS, een specifieke soort hormonale disbalans bij vrouwen. De tekorten aan bepaalde voedingsstoffen worden meestal veroorzaakt door slechte voeding. In sommige gevallen neemt het lichaam de stoffen niet goed op als gevolg van een ziekte of aandoening.
 
Te weinig lichaamsbeweging: Lichaamsbeweging heeft twee effecten op de hormoonhuishouding. Aan de ene kant kan het de effecten van stress dempen. Aan de andere kant zorgt lichaamsbeweging er soms voor dat je hormonen beter in balans komen. Lichaamsbeweging is het met name een goede remedie tegen insulineresistentie.
 
Suikers én suikervervangers: Suikers hebben een negatieve invloed op de hormoonbalans, met name op insulineresistentie. Helaas zijn zoetstoffen zoals aspartaam geen goede vervanger. Ook deze zorgen ervoor dat je hormoonhuishouding verstoord raakt (5).
 
Problemen met de spijsvertering: Een groot deel van de bouwstenen voor hormonen komt in je lichaam terecht door het voedsel. Problemen met het maagdarmstelsel, zoals diarree of verstopping (obstipatie), kunnen ervoor zorgen dat je tijdelijk minder bouwstoffen binnen krijgt. Als je een keer last hebt van maagdarmklachten, is dat geen enkel probleem. Houden de klachten aan, dan kan je lichaam uit balans raken.
 
Medische klachten: Soms is een hormonale disbalans het gevolg van een medisch probleem. Suikerziekte (diabetes) is een probleem met de resistentie van het lichaam voor het hormoon insuline. Een traag of snel werkende schildklier kan leiden tot tekorten of overschotten aan schildklierhormonen. Als je vermoed dat je hier last van hebt, kun je het beste een arts raadplegen.
 

Een hormonale disbalans aanpakken

Een hormonale disbalans kan veel verschillende oorzaken hebben. Een goede aanpak van een hormonale disbalans vereist vaak actie op meerdere vlakken, bijvoorbeeld op het gebied van sport, voeding en omgaan met stress. De coaches van ProAcademie hebben veel ervaring met het aanpakken van de oorzaken van een hormonale disbalans bij mannen en vrouwen. Zij kiezen een aanpak die past bij jouw specifieke wensen en eigenschappen.
 
START VANDAAG  
 

  1. Barth et al., 2015, Sex hormones affect neurotransmitters and shape the adult female brain during hormonal transition periods, geraadpleegd op 11-10-2017 via https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4335177/
  2. Krishnan et al., 2016, Estradiol, SHBG and leptin interplay with food craving and intake across the menstrual cycle, geraadpleegd op 11-10-2017 via https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27527001
  3. Al Dabal, 2011, Metabolic, Endocrine, and Immune Consequences of Sleep Deprivation, geraadpleegd op 11-10-2017 via https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3132857/
  4. Adam et al., 2010, Cortisol Is Negatively Associated with Insulin Sensitivity in Overweight Latino Youth, geraadpleegd op 11-10-2017 via https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3050109/
  5. Swithers, 2013, Artificial sweeteners produce the counterintuitive effect of inducing metabolic derangements, geraadpleegd op 11-10-2017 via https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3772345/