is toegevoegd aan uw winkelwagen.

Er zijn boeken, e-Books, online programma’s, challenges en ontelbare blogs over suikervrij eten. Het is een echte trend op het gebied van gezond eten. Want suiker is slecht, van suiker wordt je ziek: suiker is het nieuwe gezondheidstaboe. Een beetje zichzelf respecterende blogger of gezondheidsspecialist kookt suikervrij, predikt suikervrij en kan zelf ook alleen nog maar suikervrij eten. Wat is hier allemaal van waar? Is suiker echt zo slecht en moeten we allemaal suikervrij eten?

Ongezonde suikers

Om hier antwoord op te kunnen geven moeten we beginnen bij wat suiker is. Want suiker is nogal een ruim begrip. Je hebt witte suiker, per kilo-pak welke zo lekker smaakt in koekjes en cakes. Grof gezegd wordt dit geraffineerde suiker genoemd. Geraffineerde suiker vind je terug in ontzettend veel producten, ook als je het niet verwacht.

In mayonaise, tomatensaus en vleeswaren: meestal zit er geraffineerde suiker in. Geraffineerde suiker bevat alleen maar suiker en geen vitamines of mineralen, mede daarom wordt het als zo ongezond gezien. En daar hebben alle gezondheidsgoeroes gelijk. Geraffineerde suiker is erg lekker en maakt je eten lekker zoet, voor je lichaam is het nergens voor nodig behalve voor snelle energie. Terwijl je die energie beter kan halen uit andere producten als we het hebben over de lichamelijke gezondheid! In die zin is suikervrij eten inderdaad een stuk gezonder.

Gezonde suikers

Je hebt ook suiker in een meer gezonde vorm: fruitsuiker en suiker uit groenten en fruit. Deze producten leveren naast suikers ook gezonde stoffen zoals vitamines, mineralen en voedingsvezels. Deze suikers zijn gezond en je lichaam heeft ook suiker nodig om te functioneren. Uit een interessant experiment blijkt dat je lichaam op een dieet welke alle suikers schrapt het nog minder goed doet dan een dieet welke juist uit alleen maar suikers bestaat.

De hersenen werken namelijk maar op één soort brandstof: glucose, oftewel suiker. Helemaal zonder koolhydraten (suikers) kan je dus niet en moet je ook niet willen. Je zal niet goed meer functioneren, dingen vergeten en uiteindelijk zal je lichaam belangrijke eiwitten afbreken om hier via een andere weg brandstof voor je hersenen van te maken. En dat is wel het laatste wat je wilt!

Geheel suikervrij eten is dus niet gezond, maar eet deze koolhydraten het liefst in de vorm van volkoren granen, groente en fruit. Zo heb je energie voor je lijf en hersenen en pak je direct een hoop andere gezonde stoffen mee!

Suiker is drugs

Er wordt gezegd dat suiker inwerkt op dezelfde hersenmechanismen als bij verslaving aan drugs. Hier moet meer onderzoek naar worden gedaan, maar het begint er wel op te lijken dat hier een kern van waarheid in zit. Echter is suiker géén drugs en brengt het ook een stuk minder schade aan je lijf dan drugs.

Vooral op het gebied van verslaving: een suikerverslaving is niet goed voor je lijf, maar een drugsverslaving is nog altijd slechter. Beetje waar, maar dat suiker net drugs is, dat gaat net een stapje te ver.

Suikervrij eten betekent: suikervervangers

Tot zo ver duidelijk? Witte, geraffineerde suikers zijn niet goed voor je. Suikers of koolhydraten in een andere vorm wel. Alleen waar je niet in moet trappen zijn alle blogs en recepten over suikervrij eten die de geraffineerde suikers vervangen door allerlei andere vormen van suiker om te passen in het stramien van ‘suikervrij eten’. Denk aan honing, ahornsiroop, agavesiroop, rijststroop, kokosbloesemsuiker en palmsuiker.

Deze vormen van suiker bevatten wellicht wel meer voedingsstoffen, naast alleen energie, dat ontken ik niet. Het is ook beter om deze vormen van suikers te eten dan geraffineerde suiker. Alleen is het niet de bedoeling dat je je hier opeens helemaal aan te buiten gaat! Om dan maar een eetlepeltje meer te nemen om dat het ‘zo gezond is’, geldt niet helemaal. Want dan is het niet meer suikervrij eten, maar suikerrijk eten met wat meer voedingsstoffen…

Daarnaast kan een teveel aan fructose (overmatig aanwezig in een aantal van deze ‘suikervervangers’) zorgen voor darmklachten bij overmatig gebruik. Eet het liefst minder zoete producten, en als je zoete producten eet kan dat beter zijn met deze ‘gezondere’ suikervervangers.

Groene smoothies zijn vrijwel altijd gemaakt van producten zonder suiker: groente, fruit, noten, granen en andere gezonde ingrediënten. Wil je hier meer over weten? Kijk eens HIER voor het Groene Smoothie Handboek vol informatie, tips en recepten.

 

Mirte

Mirte

Auteur Mirte

Ik begeleid jou graag naar een gezond en fit lijf, met behulp van een goede voeding en voldoende beweging. Maar ook aspecten als stress en slaap komen voorbij: gezond zijn én blijven hangt van een heleboel factoren af. Niet iedereen is hetzelfde, en daarom betekent een gezonde leefstijl en voeding voor de één wellicht iets anders dan voor de ander. Daarom werk ik bij ProAcademie, want deze visie is voor het hele team van ProAcademie belangrijk!

Meer berichten van Mirte

Plaats een reactie