is toegevoegd aan uw winkelwagen.
GezondheidVoeding

Tips voor een snel ontbijt

By 12-10-2015 Geen reacties

Inmiddels ben je bekend met het feit dat ontbijten goed voor je is. Zonder benzine rijdt een auto niet, net als jij zonder ontbijt ook niet vooruit te branden bent. Na een (voor jouw spijsvertering) lange nacht heb je weer energie nodig! Maar… in de ochtend heb je meestal weinig tijd: je slaapt liever nog een kwartiertje langer, dan dat je uitgebreid in de keuken gaat staan. Je bent dus op zoek naar een snel ontbijt dat gezond is, maar ook smaakvol. Ik geef je de beste tips voor een snel ontbijt: zo begin jij elke dag vol energie!

Granola: gezonde ontbijtgranen

Je pakt een kom en doet er melk of yoghurt in. Een beetje fruit (zoals plakjes banaan, druiven, aardbeien, blauwe bessen en peer), een paar eetlepels granola en je bent klaar! Beter en sneller (1 minuut) kan het bijna niet!

De melk/yoghurt/fruit is een makkie maar wat is granola eigenlijk? Granola kan je goed bestempelen als gezonde cruesli: veel minder suiker en meer vezels dan een cruesli of gangbare krokante muesli. Granola kan je tegenwoordig zo in de winkel kopen, maar het is nog beter – en lekkerder! – om het zelf te maken! Doe dit op een moment dat je wat meer tijd hebt, zoals een druilerige zondagmiddag. De granola is makkelijk een paar weken houdbaar in een luchtdicht afgesloten pot, maar ik vind het knap als hij het zo’n tijd haalt zonder dat je hem al op hebt!

How to do? Meng geplette havervlokken, noten, zaden en pitten met een paar eetlepels rijststroop of ahornsiroop en een paar eetlepels gesmolten kokosolie of olijfolie. Een beetje kaneel en vanille erdoor en ca. 20 minuten bakken in de oven op 200 graden. Af en toe even omscheppen tijdens het bakken om bruine zijkanten te voorkomen. Na het bakken eventueel nog wat gedroogd fruit erdoor en je hebt een heerlijke gezonde granola als basis voor een snel ontbijt voor de hele week!

3 minuten mugcake

Een mugcake is een van de beste snelle ontbijt tips in de winter: een warm cakeje, klaar in 3 minuten!

Pak een beker: breek er een ei in en meng er 1 el olie (naar keus) en 2 el volkoren bloem (of wanneer glutenvrij: 1 el boekweitmeel en 1 el bruin rijstmeel) door. Nu komen de smaakmakers en hier kan je zelf helemaal mee los gaan! Kaneel, vanille, cacaopoeder, citroen- of sinaasappelrasp, koek- en speculaaskruiden etc. Eventueel nog een beetje suiker, rijststroop, ahornsiroop of een geprakte banaan als je liever een zoeter cakeje hebt. Goed kloppen tot alles goed gemengd is.

Zet de beker ca. 2 min. in de magnetron en jouw gezonde mugcake is klaar. Beetje vers fruit en/of een flinke schep Griekse yoghurt, een waar top ontbijt!

Geweekte havermout, net zoals vroeger

Maak ‘s avonds je ontbijt alvast klaar! Doe havermout in een kom, schenk er wat melk of sinaasappelsap over en maak eventueel af met een beetje yoghurt. Zet een nacht in de koelkast en de volgende ochtend heb je een heerlijk fris, vezelrijk snel ontbijt. Voor een super snel ontbijt: roer er eventueel al wat fruit, gedroogd fruit en/of noten doorheen. Houdt je van knapperig? Gebruik deze ingrediënten dan als topping en doe ze er pas in de ochtend bij.

Maak warme havermout van te voren

Je kunt elke ochtend gerust een kommetje havermout maken, dat duurt totaal zo’n 5 minuten. Maar wil je in de ochtend écht niet in een pannetje roeren? Maak dan op zondag een grote pan met warme havermoutpap. Vries deze in porties en zet in de ochtend 1 portie even in de magnetron. Ondertussen kun jij je aankleden!

Mijn favoriete recept hiervoor is de havermout bereiden volgens de aanwijzingen op de verpakking, maar dan doe ik er graag nog een geprakte banaan, wat vanille en kaneel doorheen: perfect! Een smaakvol snel ontbijt, wat geen suiker meer nodig heeft!

Een perfect snel ontbijt: De Smoothie

Iedereen is in de ban van de smoothie tegenwoordig, en dat is niet voor niets! Het is snel, makkelijk en super gezond (mits je er een bolletje ijs in doet uiteraard). Kies een fruitbasis (bijvoorbeeld banaan, peer, kiwi of frambozen), doe er een scheut melk en/of yoghurt bij en 1 el notenpasta (bijvoorbeeld amandel- cashew- of pompoenpittenpasta). De notenpasta zorgt voor een vol gevoel en een heerlijk romige smaak: onmisbaar in een gezonde ontbijt smoothie! Voor een groene smoothie kun je ook nog groenten toevoegen zoals spinazie, bleekselderij of wortel. Alles in de blender, 1 minuut mixen en klaar!

TIP! Maak van te voren zakjes met alle ingrediënten die je nodig hebt voor 1 smoothie (behalve de yoghurt/melk) en vries deze zakjes in. Haal een zakje de avond van te voren of in de ochtend uit de vriezer, scheut melk/yoghurt erbij en je hebt binnen no time een lekkere frisse ontbijt smoothie!

Goedkoop Superfood
Volgende blogbericht
Mirte

Auteur Mirte

Ik begeleid jou graag naar een gezond en fit lijf, met behulp van een goede voeding en voldoende beweging. Maar ook aspecten als stress en slaap komen voorbij: gezond zijn én blijven hangt van een heleboel factoren af. Niet iedereen is hetzelfde, en daarom betekent een gezonde leefstijl en voeding voor de één wellicht iets anders dan voor de ander. Daarom werk ik bij ProAcademie, want deze visie is voor het hele team van ProAcademie belangrijk!

Meer berichten van Mirte

Plaats een reactie