is toegevoegd aan uw winkelwagen.

Zoute snacks zijn steeds populairder. Heb je een dipje, dan is het gemakkelijk om snel naar een van de lekkere zoute snacks te grijpen. Ongeveer 85% van de Nederlanders eet te veel zout. Niet alleen volwassen maar ook kinderen krijgen te veel zout binnen. En hoewel zout een onschuldig stofje lijkt is het stiekem een sluipmoordenaar.

Iedereen heeft zout nodig. Het lichaam gebruikt zout voor de vochtregulering, het samentrekken van de spieren en het prikkelen van de zenuwen. Tegenwoordig eten we echter vaak te veel zout. Geen wonder met zoveel aanbod van kant-en-klaar maaltijden, snacks en tussendoortjes in de winkel.

Waarom is te veel zout niet goed?

Te veel zout verhoogt de bloeddruk. Dit is gevaarlijk, het verhoogt de kans op hart- en vaatziekten en nierschade. Goede redenen om wat vaker voor een gezond tussendoortje te kiezen in plaats van zoute snacks.
Niet alleen snacks maar ook in andere voedingsmiddelen, zoals brood, kaas, vleeswaren en snoep is zout verwerkt. Hoeveel zout een product kun je zien op het etiket van de verpakking. Zout wordt dan natrium genoemd.

Hoe zorgt u er nu voor dat u minder zout binnenkrijgt?

Hoewel zout smaak toevoegt aan het eten, kan het dus, wanneer men te veel binnenkrijgt, voor ernstige gezondheidsproblemen zorgen. Het is dan ook verstandig, bewust te letten op de producten die u in uw winkelwagen legt. Vervang ook het zout eens voor vers gemalen peper. Dit geeft veel smaak aan uw eten waardoor u de zoutpot vanzelf vergeet.

Brood; boosdoener of noodzaak?

Brood kunt u het best bij een echte bakker kopen in plaats van bij de supermarkt. Supermarkt brood bevat vaak veel broodverbeteraars én veel zout. De echte bakkers voegen steeds minder zout toe aan hun brood. Het zout dat de bakkers gebruiken is verrijkt met jodium. Jodium is onmisbaar voor een goede stofwisseling. Dus hoewel we graag minder zout binnen willen krijgen, is het met jodium verrijkte zout in brood wel heel erg belangrijk voor een goede gezondheid.

Zoutleveranciers

Naast brood zijn kant-en-klaar maaltijden, sausen en kaas grote zoutleveranciers. Maar echte kaasliefhebbers wees gerust; er zijn genoeg kazen die een stuk minder zout bevatten en toch erg smakelijk zijn. Koop eens hüttenkӓse of cottage cheese. Veel 30+ kazen bevatten ook minder zout en leveren ook nog eens minder slechte (verzadigde) vetten.

Houd je van vis? Goed nieuws, vis is zoutloos. Kies dan niet voor lekkerbekjes of vissticks, deze bewerkte visproducten bevatten wel relatief veel zout.

Zoete of zoute drop?

Dat u niet te veel zoute snacks mag eten, heeft u inmiddels begrepen. Maar weet u, dat ook in zoete drop veel zout is verwerkt? Zelfs in augurken en zilveruitjes zit veel zout!

 

Je mag jezelf best eens verwennen met een paar dropjes of zoute snacks, zoals chips. Dit is helemaal geen probleem. Maar denk aan uw gezondheid en ga er bewust mee om!

 

Liefs Lisa

Biografie Lieneke
Volgende blogbericht

Plaats een reactie