is toegevoegd aan uw winkelwagen.

Veel cliënten die ik spreek zeggen dat het met hun stress wel meevalt, ze ervaren geen of weinig stress. Alleen, als ik dan naar de vragenlijsten kijk die ze hebben ingevuld en hun voedingsdagboek, dan zie ik dat hun lichaam toch wel stress ervaart. Wat ís stress? Niet iedereen ervaart stress of ze hebben het al zo lang dat het een soort van normaal is geworden, ze zijn eraan gewend geraakt. Ook heb ik clienten gesproken die een bedrijf hadden en de stress van het dagelijkse bedrijf wel prettig vonden omdat het ze scherp hield. Het probleem is alleen dat ons lichaam dingen anders kan ervaren dan wij dat ervaren……………….

 

Als mens zijn we gebouwd voor kortdurende stress. Stel je liep een tijger tegen het lijf, dan moest je óf vluchten óf vechten. Wat gebeurt er dan in je lichaam? Je lichaam maakt bij een kortdurende stressreactie eerst adrenaline aan zodat er snel een dosis energie vrijkomt waardoor je kunt vechten of vluchten en je “op scherp” zet in je hoofd. Vervolgens wordt er door je bijnieren het stresshormoon cortisol aangemaakt die zorgt dat je de stress aan kan, daarom wordt cortisol ook wel het anti-stress hormoon genoemd. Cortisol heeft tevens een ontstekingsremmende werking dus als je gewond was geraakt tijdens het gevecht met de tijger dan zorgde cortisol met z’n ontstekingsremmende werking dat je niet direct aan je verwonding overleed. Stress hoeft niet dus niet definitie slecht te zijn zolang het maar kortdurende stress is. Langdurige stress daarentegen breekt af en leidt tot klachten en ziekte.

 

Het probleem zit dan ook in het feit dat we tegenwoordig vaak last hebben van langdurige stress zonder dat we dit zelf vaak in de gaten hebben. Verkeerde voeding bijvoorbeeld is stress voor je lichaam. Maar denk ook eens aan elke dag in de file staan, relatieproblemen, de ellende die je op televisie ziet, ruzie met de buurman, chronische geldzorgen, pesterijen of prestatiedruk op school. Je lichaam neemt dit soort ‘bedreigingen’ even ernstig als die van een hongerig kijkende tijger met een kwijlende bek vol blikkerende tanden. Het lichaam reageert dus met de vecht-of-vlucht-response. Alsof het in levensgevaar is! In stress hoor je te vechten of te vluchten en dat doen we niet meer, we blijven “op de bank zitten”.  De energie die vrijkomt wordt dus niet gebruikt om weg te rennen of te vechten maar weer opgeslagen als vet.

Belangrijk is dus om als eerste de aspecten die stress veroorzaken aan te pakken want chronische stress breekt af en wil je gezonder worden zul je je lichaam weer in een “opbouw” fase moeten krijgen.

 

Tips om je stresshormoon cortisol weer in balans te krijgen:

  • Bouw voldoende ontspanningsmomenten in;
  • Doe dagelijks ademhalingsoefeningen (aandachtig en bewust ademen);
  • Eet zoveel mogelijk opbouwende biologische voeding;
  • Eet iedere dag 400-500 gram groenten (ook tussendoor rauwkost en groenten als snack);
  • Eet voldoende fruit, bij voorkeur: papaya, mango, ananas, pruimen, peren, kiwi, appels, af en toe grapefruit, paar druiven en kersen. Niet teveel bananen, rozijnen, dadels, vijgen, sinaasappels vanwege hoog fructose;
  • Zorg dat je voldoende eiwit eet omdat cortisol eiwit afbreekt;
  • Eet voldoende gezonde vetten;
  • Schrap geraffineerde snelle koolhydraten uit je menu en vervang ze door volwaardige trage koolhydraten;
  • Vermijd suiker, (melk)chocolade, frisdranken, geraffineerd en gefrituurd voedsel en fastfood. Beperk het gebruik van koffie, alcohol, brood en (koe)melk;
  • Zorg voor voldoende beweging;
  • Als je geen brood eet, zorg er dan voor dat je jodium binnenkrijgt door het eten van zeekraal, nori, witvis of een supplement met jodium (nodig voor je schildklier);
  • Probeer aan 8 uur slaap te komen zodat je lichaam kan herstellen;
  • Word minder perfectionistisch, wees lief voor jezelf;

 

Conclusie

In onze huidige tijd zijn de tijgers verdwenen maar is het de kunst om andere vormen van stress te onderkennen en daar iets mee te doen. Door leefstijlwijzigingen kun je andere keuzes maken waardoor je je gezondheid zelf kunt beïnvloeden en verbeteren.

 

Wil je meer adviezen of persoonlijk gecoacht worden door mij? Klik op de knop en we gaan samen aan de slag!

 

Gezonde groet,

Anja

Zoet Zoeter Zoetst
Volgende blogbericht

Plaats een reactie