is toegevoegd aan uw winkelwagen.

Ken je dat? Je zit op een verjaardag en iedereen heeft verstand van afvallen. Van aardappels word je dik. Van water val je af. Van eten na acht uur kom je aan… Maar wat is nu werkelijk waar en wat is onzin als het gaat om afvallen?

 

Over veel dingen is ook de wetenschap het nog niet helemaal eens met elkaar dus laten we ons beperken tot wat we zeker weten. Laten we bovenstaande beweringen maar eens onder de loep nemen.

 

Aardappels dikmakend?

Onzin. Aardappels leveren complexe koolhydraten (zetmeel) en het lichaam moet hard werken om deze te verteren. Dit is juist gunstig voor het lichaam. Daarnaast leveren gekookte aardappels veel vitamines en vezels en slechts de helft van de calorieën die een portie pasta of rijst levert. Gekookte aardappels zijn dus niet dikmakend. Ga je de aardappels frituren, ja dan hebben we het over een dikmaker.

 

Van water val je af?

Onzin. Hoewel voldoende water drinken heel belangrijk is voor een goede gezondheid zorgt water er niet voor dat je gewicht verliest. Water geeft misschien wel een vol gevoel waardoor je niet zo snel geneigd bent om iets te eten.

 

Eten na acht uur maakt dik?

Onzin. Mensen denken onterecht dat alles wat je na acht uur eet direct wordt opgeslagen in vet en dus dik makend is. Maar je stofwisseling (vertering) gaat 24 uur per dag door, dus ook na acht uur ’s avonds.

 

Hoe kun je dan wel afvallen?

Om een gezond gewicht te bereiken of te behouden gaat het altijd om het totaal plaatje. Dus hoe actief ben je en welke producten kies je. Train je intensief? Dan heeft je lichaam ook meer energie nodig. Deze energie kun je halen uit een candybar maar ook uit een gezonde smoothie. Keuzes maken dus…

Afvallen betekent niet dat je (tijdelijk) de energie inname drastische moet verlagen, dat wat je bij de zogenaamde crash diëten ziet. Door het drastisch verlagen van de calorie inname gaat het lichaam in de zogenaamde spaarstand. Afvallen betekent dat je gezonde productkeuzes maakt zodat het lichaam voldoende koolhydraten, eiwitten, (goede) vetten, mineralen en vitamines binnen krijgt.

Wil je afvallen dan gaat het er niet om dat je snel gewicht verliest maar dat je op een gezonde manier gewicht verliest. Heb dus geduld…

 

 

Plaats een reactie